1 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy wpisani do KRS muszą posiadać adres do e-Doręczeń

Podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r. zobowiązane zostały do posiadania adresu do e-Doręczeń w terminie trzech miesięcy od 1 stycznia 2025 r., czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r.

Czym są e-Doręczenia

E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.

Zakładając adres do e-Doręczeń wskazuje się ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję podmiotowi wyłącznie elektronicznie.

Ważne! Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń. Oprócz adresów, baza zawiera informacje o wszystkich dostawcach świadczących usługi e-Doręczeń.

Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: publiczni oraz komercyjni (niepubliczni).

Publiczny dostawca e-Doręczeń – obecnie Poczta Polska S.A., to podmiot wyznaczony do świadczenia bezpłatnej usługi e-Doręczeń oraz do zapewnienia skrzynek elektronicznych wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi e-Doręczeń.

Niepubliczny dostawca e-Doręczeń to podmiot komercyjny, u którego można założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń.

Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS, którzy założyli adres do e-Doręczeń u publicznego dostawcy, korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl.

Korzyści z e-Doręczeń

E-Doręczenia dają gwarancję:

  • jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata,
  • tajemnicy korespondencji,
  • niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych,
  • dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru,
  • dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji,
  • możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.

Jak należy to zrobić

  • we wniosku o zmianę wpisu w KRS:

- za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (jeżeli spółka została zarejestrowana w sposób tradycyjny (papierowy) lub w systemie PRS)

 - w systemie teleinformatycznym S24 (jeżeli umowę spółki zawarto na wzorcu umowy udostępnionym w S24)

Źródło: https://biznes.gov.pl/pl/portal/004495

Szukasz solidnej księgowej w swojej okolicy?

Wyślij zapytanie i umów się na spotkanie. Mamy dla Ciebie naprawdę dobrą ofertę.

Zapytaj o ofertę