Podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r. zobowiązane zostały do posiadania adresu do e-Doręczeń w terminie trzech miesięcy od 1 stycznia 2025 r., czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r.
Czym są e-Doręczenia
E-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.
Zakładając adres do e-Doręczeń wskazuje się ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję podmiotowi wyłącznie elektronicznie.
Ważne! Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń. Oprócz adresów, baza zawiera informacje o wszystkich dostawcach świadczących usługi e-Doręczeń.
Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: publiczni oraz komercyjni (niepubliczni).
Publiczny dostawca e-Doręczeń – obecnie Poczta Polska S.A., to podmiot wyznaczony do świadczenia bezpłatnej usługi e-Doręczeń oraz do zapewnienia skrzynek elektronicznych wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi e-Doręczeń.
Niepubliczny dostawca e-Doręczeń to podmiot komercyjny, u którego można założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń.
Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS, którzy założyli adres do e-Doręczeń u publicznego dostawcy, korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl.
Korzyści z e-Doręczeń
E-Doręczenia dają gwarancję:
- jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata,
- tajemnicy korespondencji,
- niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych,
- dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru,
- dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji,
- możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.
Jak należy to zrobić
- we wniosku o zmianę wpisu w KRS:
- za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (jeżeli spółka została zarejestrowana w sposób tradycyjny (papierowy) lub w systemie PRS)
- w systemie teleinformatycznym S24 (jeżeli umowę spółki zawarto na wzorcu umowy udostępnionym w S24)